про вєлобаули

автор: projdusvit

Рюкзак для велосипеда

Збираючись у мандри на велосипеді постає питання: куди покласти намет, спальник, решту спорядження, необхідного у поході? За умови віддаленості маршруту від цивілізації, потрібно брати з собою ще й їжу на весь час подорожі. Везти то все в наплічнику важко, особливо якщо поїздка триває більше двох днів.
Отож постає питання, як то все прилаштувати до ровера.
Перші вело туристи використовували з цією метою… звичайні солдатські штани - галіфе. В місці, де штанини знизу звужувались, їх зшивали, зверху замість ременя вставлялась мотузка, і вся ця конструкція більш-менш зручно «сідала» на багажник. Але надворі 21 століття, і сучасна туристична індустрія пропонує широкий спектр виробів, що здатні спростити приготування до подорожі.
Сьогодні для перевезення спорядження на велосипеді існують спеціальні велосумки, що кріпляться на багажник, раму, вилку, під сідло і навіть на кермо.
Розглянемо найбільш поширений вид: сумки, що кріпляться на багажник. Інколи їх ще називають «баулами» або «велоштанами» .
За якими критеріями визначити, який саме велобаул обрати і на що при цьому звертати увагу?

Почнемо з конструкції.
Всі вело сумки можна умовно розділити на 2 типи: монооб’ємні та секційні.
Монооб’ємні мають дві «штанини» що мають спільний простір з верхньою частиною рюкзака. Зверху є клапан, що закривається на лямках або на «блискавці».
Перевагою цільної сумки є те, що вона є більш містка, порівняно з секційним баулом такого самого об’єму. Іншою перевагою монооб’ємних «штанів» є міцність і надійність. Тут немає додаткових блискавок, що при навантаженні мають здатність розходитись.
Важливою перевагою однооб’ємних велорюкзаків є те, що їх зазвичай можна трансформувати в наплічник. Це дуже актуально, якщо частина маршруту проходить по місцях, де неможливо проїхати. Про таке кажуть: любиш кататись – люби і велосипед носити. Але нести ровер, на якому прилаштовано 25 кілограмову сумку, м’яко кажучи, не дуже зручно. В таких умовах можливість зручно переносити рюкзак на плечах просто необхідна. Тому в складних і тривалих мандрах перевагу слід віддавати саме монооб’ємним рюкзакам.
Такі рюкзаки виробляють переважно в Україні та Росії у зв’язку з тим, що на пострадянському просторі не скрізь є дороги, де можна проїхати на велосипеді, тому монообє’мні вело штани є більш актуальними, бо дозволяють частину шляху переносити рюкзак за плечима.

Секційні складаються, зазвичай, з трьох відділень, відокремлених одне від одного. Як правило, верхній клапан знімається та може використовуватись окремо, як наплічник, чи сумка із ремнем через плече. Окремий доступ до секцій робить користування більш зручним, не потрібно перебирати весь рюкзак, щоб дістати річ, яка лежить знизу.
Також це дуже зручно, якщо потрібно відійти від велосипеду на якийсь час. Завжди все необхідне можна взяти з собою в компактному наплічнику. На «важкопроїздному» відрізку шляху є можливість розвантажити велосипед при його перенесенні. Але все-ж таки даний тип рюкзака більш придатний для поїздок по дорогах, а не блукання по гірських стежках, коли «то ти на ровері, то ровер на тобі»..
Практично всі вело баули, що виробляють в Європі – секційні. Це пояснюється специфікою розвитку велотуризму в Європі. Тут у походи на велосипедах їздять у місця, де принаймні є дороги чи хороші стежки.




Важливі «дрібнички»

Є у конструкції деталі, що на перший погляд не мають великого значення, але в процесі експлуатації можуть або спростити похід, або додати зайвого клопоту.
Найперше потрібно подивитись, чи мають «штанини» скошений виріз спереду. Він необхідний для того, щоб при педалюванні ноги не чіплялись за рюкзак.
Іншою важливою деталлю є люмінесцентні стрічки ззаду. Вони вбережуть вас на дорозі вночі, адже вело рюкзак часто закриває задні відбивачі встановлені на рамі, через що водій авто може не помітити вас вчасно на дорозі.
Наступною «дрібничкою» є задня кишеня для пляшки. Це дуже зручно, особливо якщо заплановані місця ночівель далеко від джерел чи річок і воду для приготування їжі доводиться якийсь час возити з собою. Бажано, щоб задня кишеня дозволяла ставити в неї 1,5л ПЕТ пляшку.
Слід також звертати увагу на систему кріплення вело штанів до багажника. Тут дуже важливим є час, витрачений на закріплення рюкзака на велосипеді, і час, необхідний для його зняття. На складному рельєфі ці дії доводиться виконувати досить часто, тому час і зручність встановлення відіграють важливу роль. Різні виробники пропонують різні системи кріплення, але тут мабуть доречний принцип «що простіше, то краще». Моно об’ємні баули кріпляться в 2 місцях: спереду і ззаду багажника. Краще, коли бічні «штанини» не мають додаткових кріплень до багажника, адже їх використання забирає багато часу і, відстібнувшись, ці кріплення потрапляють в шпиці велосипеда. Для більшої стійкості, «ноги» таких рюкзаків притягуються до багажника спеціальним резиновим джгутом.
Бажано зразу купувати накидку від дощу на вело рюкзак – це допоможе зберегти речі сухими, а велосумку – чистою.
При купівлі потрібно враховувати той факт, що не всі багажники і вело сумки сумісні між собою, адже ширина багажника у різних виробників може бути різною.
Звертайте особливу увагу на тканину, з якої пошито велосумку і на застібки. Cordura традиційно вважається надійним матеріалом, Nexus – гарантією якості фурнітури, YKK виробляє одні з кращих «блискавок». Це загальновизнані лідери в своїх галузях, хоча не менш якісними можуть бути і комплектуючі інших фірм.


Давайте подивимось, що нам пропонують виробники

На українському ринку представлено досить багато велосумок як українського, так і іноземного виробництва.
З вітчизняних це житомирські Travel Extreme, київські Commandor та Elita sport, кіровоградський Rock Front.
Commandor має в асортименті 2 види: 65-літровий Shuttle(секційний, верхнє відділення знімається та може використовуватись як рюкзак) і 75-літровий Superbike (секційний, верхній клапан знімається та може використовуватись як сумка із ременем через плече). Обидва коштують по 232 гривні
Travel Extreme добре зарекомендував себе в середовищі українських велотуристів моделлю “Велобаул-70”. Монооб’ємні велоштани, є можливість трансформації в наплічник. Клапан закривається на блискавці. Ціна також приємна: 180 грн.
Elita sport також виготовляє вело сумки. "Cross -80" монооб’ємний, має об’єм 80 літрів. Ціна 317 гривень.
Rock Front виробляє однооб’ємні 65 літрові рюкзаки досить цікавої конструкції, але якість фурнітури і матеріалів залишає бажати кращого. В системі підвіски також є один недолік: стропа, що знизу кріпить штанини до багажника, довга, і не зрозуміло куди дівати ту її частину, що залишилась. Разом з тим, ці рюкзаки одні з найдешевших з усіх представлених: 180 грн.
З іноземних виробників хотілося б відзначити російські ПІК99 та Снаряженіє.

Фірма ПІК 99 виробляє як секційні(Трек 40, Трек 70), так і однооб’ємні вело рюкзаки(Трек 45, 65, 85, 90). Крім якісної тканини і фурнітури, ці рюкзаки мають цікавий тип кріплення до багажника: рюкзак притягується однією стропою, що пропускається через передню, потім задню частини багажника, охоплює зверху сам рюкзак, і застібається за допомогою фастекса спереду. Між цією стопою і рюкзаком можна кріпити додаткове спорядження, коврик, наприклад. Також рюкзаки цієї фірми мають лямки для перенесення їх за спиною. Ціна на ці рюкзаки коливається в межах 300-400 гривень в залежності від об’єму, але на даний час в Україну вони не завозяться, замовляти їх потрібно індивідуально у виробника.
Інша російська фірма, Снаряженіє, виробляє 2 моделі: Міраж 60 і Міраж 80. Ці рюкзаки вже стали культовими серед велотуристів завдяки своїй надійності, зручності і можливості трансформації у повноцінний наплічний рюкзак. Він комплектується навіть поясною лямкою, що давно вже є обов’язковим атрибутом пішохідних рюкзаків. При тривалих переходах завдяки цій лямці розвантажуються плечі і носіння такого наплічника значно спрощується. Ціна на ці моделі 380 і 395 гривень відповідно. Це, мабуть, найкращий варіант для серйозних велопоходів, і ціна є конкурентною.

Свої моделі вело штанів пропонують на українському ринку такі європейські та американські компанії, як Deuter, Ferrino, Giant, Vaude . Вони пропонують переважно багатосекційні велосумки, бічні частини яких кріпляться до багажника на пластмасових гачках.

Deuter виробляє вело сумки, що мають кілька секцій, кожна з який кріпиться окремо на пластмасових гачках. Пари бічних сумок Rack Pack Uni, I, II на 36, 42, 48 літрів відповідно та сумка що кріпиться зверху багажника Rack Top Pack на 10 літрів.
Вони вирізняються високою якістю виконання, але і ціни тут відповідні : комплект (2 бічних сумки і одна верхня) залежно від об’єму обійдеться від 480 до 830 грн.

Tatonka має в асортименті баули по 70 літрів Touring Pro та Ranger що мають по три секції, верхня частина може використовуватись як міський рюкзак. Кріпиться до багажника на пластмасових гачках. Ціни на моделі 500 і 760 грн відповідно.

Vaude пропонує моделі Karakorum та Road Master.

Італійська Ferrino представлена моделями Bike Bag Black (трьохсекційна вело сумка ) та Rear Bike Bag(три окремих незалежних елементи, верхня сумка може використовуватись як наплічник). Ціни 425 і 497 грн відповідно.

Один із світових лідерів по виробництву велосипедів Giant пропонує велосумку, що має 2 окремих бічних частини і верхню, що може використовуватись як сумка, що вдягається через плече. Ціна на комплект близько 600 гривень.

Чеська компанія Author пропонує свою модель вело сумки: 32 літри, 3 секції, лямка для перенесення рюкзака на плечі. Матеріал і блискавка не розраховані на підвищене навантаження, але для нескладних 1-3 денних покатушок його можна використовувати. Має привабливу ціну: 140 гривень. Окремо до рюкзака продається чохол від дощу.

Як пакувати велорюкзак?

Для комфортної їзди необхідно правильно упаковувати вело рюкзак. Тут дещо інші правила, ніж при пакуванні звичайного наплічника. Отже:
  • центр ваги повинен бути як можна нижче, це зробить велосипед більш стійким на поворотах
    відповідно всі найважчі речі повинні знаходитись в бічних штанинах, легші речі – зверху
    якщо речей небагато – перш за все потрібно завантажити «ноги» рюкзака, сумка що знаходиться зверху багажника може бути і порожньою
    вага правої і лівої частин мають бути збалансовані, інакше рюкзак почне перекошувати велосипед на одну сторону
    намагайтесь все пакувати всередину вело сумки, адже речі, що прикріплено ззовні будуть чіплятись за дерева, кущі, ускладнять пересування вузькими стежками

Отож, вирушаючи у вело мандрівку подбайте, щоб спорядження і дорожні речі не заважали вам насолоджуватись поїздкою. Вибір вело рюкзаків є досить великим, отже врахувавши свій стиль катання можна обрати те, що потрібно саме вам.


АПД

З часу написання мною статті пройшло вже багато часу, тому треба внести деякі корективи.
1. ціни на баули за останніх 5 років виросли майже в 5! разів.
2. зявились нові цікаві моделі і виробники.
Пропоную вашій увазі Велобаул ВелоМандрівка 85
баулі використовується система підвіски до багажника, як у баулах ПІК 99, широка стопа проходить під багажником і зістібається зверху, що дозволяє кріпити під неї килимок чи інші речі, що не влізли у баул. хоча, з об*ємом 85 літрів, такої проблеми, думає, не виникне:)

ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ:
  • Матеріал - кордюра 1000D
    Однообємний надійних велобал на клапані
    Фурнітура(блискавки на задніх кишенях і кишенях клапана, трьохщьолки, фастекси, стопери) - YKK
    Якісний шнур для затягування клапану від фірми Tendon
    Надійна підвіска до багажника
    Грамотно підібрані габарити з урахуванням власного досвід подорожей;
    Об'єм 85 літрів, достатній для довгих автономних походів
    Лямки для перенесення рюкзака на спині
    При перенесенні рюкзака "ноги" можна зчеплювати спеціальною стяжкою;
    Дві задніх об'ємних кишені (можна використовувати для 2-літрових пластикових пляшок з водою)
    На клапані: об'ємна зовнішня кишеня + прихована кишеня під клапаном для документів і грошей;
    Світлоповертаючі смуги не тільки ззаду, а й збоку.
    Продумана колірна гамма для підвищення безпеки на дорозі;